Gotowi na zajęcia?
Dzisiaj będziemy utrwalać głoskę [dż].
Wpis o prawidłowej artykulacji tej głoski opublikowałam 23.04.
1. Ćwiczenia buzi i języka:
- przesuwamy język w kąciki ust,
- oblizujemy górną wargę (język wąski, wydłużony),
- unosimy język do góry w kierunku nosa,
- „myjemy" językiem górne zęby (powierzchnię zewnętrzną i wewnętrzną),
- liczymy językiem górne zęby,
- „uparty osiołek"- wypychamy językiem zęby górne,
- język „zagląda do gardła",
- cmokamy,
- robimy „ryjek”.
2. Ćwiczenia oddechowe:
Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku z propozycjami ćwiczeń oddechowych.
Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmiku z propozycjami ćwiczeń oddechowych.
(Uwaga! Pamiętamy o prawidłowym torze oddechowym - wdech nosem - wydech ustami).
Pamiętacie, w jaki sposób prawidłowo powiedzieć głoskę [dż]?
- Czubek języka znajduje się za górnymi ząbkami na tzw. wałku dziąsłowym,
- Czubek języka znajduje się za górnymi ząbkami na tzw. wałku dziąsłowym,
- Usta układamy w "ryjek",
- Zęby są zbliżone do siebie, ale nie złączone,
- Szyja drga (przyłóżcie rękę do krtani i wypowiedzcie tę głoskę).
Spróbujcie powiedzieć: DŻA, DŻO, DŻU, DŻE, DŻY, ADŻA, ODŻO, UDŻU, EDŻE, YDŻY,
DŻDŻOWNICA, DŻEM, DŻOKEJ, DROŻDŻÓWKA, DROŻDŻE, DŻDŻYSTO (trudne, wiem - ale dasz radę! :),
DŻDŻOWNICA ĆWICZY DŻUDO Z DŻOKEJEM W DŻUNGLI.Udało się? To piątka ✋
W takim razie przechodzimy do ćwiczeń utrwalających głoskę [dż].
1. Rodzic czyta wiersz. Zadaniem dziecka jest klasnąć w dłonie za każdym razem, gdy usłyszy głoskę [dż].
*
W dżdżu dżdżownica oraz dżem,
z tych wyrazów jeden zjem.
Dżem to będzie oczywiście,
dżem, co kryje w sobie wiśnie.
W dżungli dżdżystym, ciemnym dniem
pełno dżdżownic jest pod pniem.
Ma dżokejkę dżokej ten,
co z drożdżówki zjada dżem.
Dżuma, dżudo, dżdżysty, dżez,
drożdże, dżokej oraz dżem.
Wspólną głoskę wszystkie mają.
Jak ją dzieci wymawiają?
2. Jakie to słowo? - ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Wycinamy obrazki po prawej stronie.
Zadaniem dziecka jest ułożyć słowo składające się z pierwszych głosek wyrazów i znaleźć odpowiedni obrazek.
np. koc - okulary - tata - ekran - kawa wyraz: kotek
3. Czarny Piotruś z głoską [dż].
Chyba każdy zna tę popularną grę karcianą?
Karty kolorujemy, wycinamy i....gramy :)
Pamiętajcie, żeby przy odkładaniu par powiedzieć głośno, co znajduje się na obrazku.
Wyrazy: dżem, dżokejka, dżentelmen, dżip, dżudoka, dżin, Dżakarta, dżokej, dżungla, dżdży, dżdżownica.
Miłej zabawy! :)
**
Pozdrawiam! :)
*A. Kiepiela - Koperek "Głoska, sylaba słobo. Scenariusze grupowych zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym".
**E. Protasiewicz "Badacze cz i dż. Zabawy logopedyczne".