Dzisiaj zapraszam na propozycje ćwiczeń dla starszaków! :)
1. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
Zapraszam do gry planszowej - potrzebne będą dwa pionki i kostka. Wykonujcie ćwiczenia buzi i języka zgodnie z poleceniem.
Mogą Państwo skorzystać także z ćwiczeń, które zaproponowałam w poście dla młodszych grup :)
2. Ćwiczenia oddechowe.
Uwaga! Należy dziecku zwracać uwagę na to, jak nabiera powietrze.
Prawidłowy sposób to: wdech nosem i wydech ustami. Starajmy się, aby dziecko nie brało wdechu ustami. To bardzo ważne!
- Zabawy z płomieniem świecy (zawsze pod opieką osoby dorosłej):
- dmuchamy leciutko, aby płomyk drgał, ale nie zgasł,
- dmuchamy tak, aby płomyk drgał rytmicznie (kontrolowany wydech), ale nie zgasł,
- staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości,
- zdmuchujemy z dużą siłą z bliska.
- Bujanie misia - dziecko leży na plecach. Kładziemy mu na brzuchu maskotkę np. pluszowego misia.Prosimy, by wzięło delikatny wdech nosem i wypuściło powietrze ustami. W tym czasie obserwujemy, jak miś unosi się i opada, dokładnie w rytm wdychanego i wydychanego powietrza. Dziecko buja misia, ale delikatnie, aby nie obudzić go przesadnym dmuchaniem!
- Propozycja "Słoneczko" z wcześniejszego wpisu dla młodszych grup.
Wybieramy jedno ćwiczenie i powtarzamy 1-2 razy.
3. Prawidłowa artykulacja głoski [sz].
*Podczas realizacji tej głoski wargi są zaokrąglone, wysunięte do przodu, jak podczas wymawiania głoski [u], przybierają kształt "ryjka". Czubek języka znajduje się za górnymi zębami, na tzw. wałku dziąsłowym. W czasie takiego ułożenia artykulatorów powstaje szczelina, z której wydostaje się strumień powietrza.
*Rodzic może przytrzymać palcem lub szpatułką język za górnymi zębami dziecka. Prosimy, aby wypowiedziało sylabę [szu].
Wypowiadając tę sylabę, możemy podnieść do ust wewnętrzną część dłoni i skierować strumień potwietrza na palce.
*Wymowę głoski [sz] utrwalamy w sylabach:
- sza, szo, szu, sze, szy
- asza, oszo, uszu, esze, yszy
- aszo, aszu, asze, aszy
- osza, oszu, osze, oszy
- usza, uszo, usze, uszy
- esza, eszo, eszu, eszy
- ysza, yszo, yszu, ysze
- isza, iszo, iszu, isze, iszy
- asz, osz, usz, esz, ysz, isz.
*Następnie w wyrazach w nagłosie (czyli z głoską [sz] na początku wyrazu) np. szumi, szuflada, szufelka, szafa, szalik itp.
*Warto dziecku wskazać różnice między głoską [s] a [sz]:
was - wasz
nas - nasz
kasa - kasza
kos - kosz
*Oraz różnice między głoską [ś] a [sz]:
siła - szyła
Kasia - kasza
wieś - wiesz
4. Ćwiczenie w wymowie głoski [sz].
5. Ćwiczenie na utrwalenie głoski [sz] w sylabach (nagłos).
Zapraszam serdecznie na stronę: http://blog.mimowa.pl/ gdzie znajdą Państwo wiele pomocy, ćwiczeń i gier logopedycznych.
* Źródło: J. Cieszyńska "Metody wywoływania głosek".
Pozdrawiam serdecznie 💓