Czwartek, 02.04 - dzieci starsze

Dzień dobry!

Dzisiaj zapraszam na propozycje ćwiczeń dla starszaków! :)

1. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
Zapraszam do gry planszowej - potrzebne będą dwa pionki i kostka. Wykonujcie ćwiczenia buzi i języka zgodnie z poleceniem.

Mogą Państwo skorzystać także z ćwiczeń, które zaproponowałam w poście dla młodszych grup :)

2. Ćwiczenia oddechowe.
Uwaga! Należy dziecku zwracać uwagę na to, jak nabiera powietrze. 
Prawidłowy sposób to: wdech nosem i wydech ustami. Starajmy się, aby dziecko nie brało wdechu ustami. To bardzo ważne!

- Zabawy z płomieniem świecy (zawsze pod opieką osoby dorosłej): 
  • dmuchamy leciutko, aby płomyk drgał, ale nie zgasł,
  • dmuchamy tak, aby płomyk drgał rytmicznie (kontrolowany wydech), ale nie zgasł,
  • staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości,
  • zdmuchujemy z dużą siłą z bliska.

- Bujanie misia - dziecko leży na plecach. Kładziemy mu na brzuchu maskotkę np. pluszowego misia.Prosimy, by wzięło delikatny wdech nosem i wypuściło powietrze ustami. W tym czasie obserwujemy, jak miś unosi się i opada, dokładnie w rytm wdychanego i wydychanego powietrza. Dziecko buja misia, ale delikatnie, aby nie obudzić go przesadnym dmuchaniem!

- Propozycja "Słoneczko" z wcześniejszego wpisu dla młodszych grup.

Wybieramy jedno ćwiczenie i powtarzamy 1-2 razy.

3. Prawidłowa artykulacja głoski [sz].





*Podczas realizacji tej głoski wargi są zaokrąglone, wysunięte do przodu, jak podczas wymawiania głoski [u], przybierają kształt "ryjka". Czubek języka znajduje się za górnymi zębami, na tzw. wałku dziąsłowym. W czasie takiego ułożenia artykulatorów powstaje szczelina, z której wydostaje się strumień powietrza.

*Rodzic może przytrzymać palcem lub szpatułką język za górnymi zębami dziecka. Prosimy, aby wypowiedziało sylabę [szu].
Wypowiadając tę sylabę, możemy podnieść do ust wewnętrzną część dłoni i skierować strumień potwietrza na palce.








*Wymowę głoski [sz] utrwalamy w sylabach:
- sza, szo, szu, sze, szy
- asza, oszo, uszu, esze, yszy
- aszo, aszu, asze, aszy
- osza, oszu, osze, oszy
- usza, uszo, usze, uszy
- esza, eszo, eszu, eszy
- ysza, yszo, yszu, ysze
- isza, iszo, iszu, isze, iszy
- asz, osz, usz, esz, ysz, isz.

*Następnie w wyrazach w nagłosie (czyli z głoską [sz] na początku wyrazu) np. szumi, szuflada, szufelka, szafa, szalik itp.

*Warto dziecku wskazać różnice między głoską [s] a [sz]:
was - wasz
nas - nasz
kasa - kasza
kos - kosz

*Oraz różnice między głoską [ś] a [sz]:
siła - szyła
Kasia - kasza
wieś - wiesz

4. Ćwiczenie w wymowie głoski [sz].
5. Ćwiczenie na utrwalenie głoski [sz] w sylabach (nagłos).

6. Ćwiczenie utrwalające głoskę [sz]. Rodzic czyta wyraz, a dziecko powtarza. Za każde dobrze powtórzone słowo dziecko koloruje kółko :)


Zapraszam serdecznie na stronę: http://blog.mimowa.pl/ gdzie znajdą Państwo wiele pomocy, ćwiczeń i gier logopedycznych.

* Źródło: J. Cieszyńska "Metody wywoływania głosek".

Pozdrawiam serdecznie 💓