Dzień dobry! :)
W tym tygodniu tematyka wielkanocna.
1. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Wykonujemy polecenia opisane na obrazkach.
2. Ćwiczenia oddechowe.
- Zawieszamy na nitce/sznurku pompon, kawałek waty lub piórko i dmuchamy (mocno lub słabo, długo lub krótkimi oddechami),
- Zawody statków - robimy z papieru statki, którymi możemy bawić się w wannie lub przy stole.
3. Prawidłowa artykulacja głoski [z].
*Podczas realizacji tej głoski wargi rozsunięte są jak do uśmiechu. Czubek języka znajduje się za dolnymi zębami. Boki języka są uniesione i przylegają do górnych zębów i dziąseł. Tak ułożone artykulatory tworzą szczelinę większą niż przy głosce [s]. W czasie wymawiania głoski [z] wiązadła głosowe drgają.
*Rodzic może palcem przytrzymać język za dolnymi zębami i poprosić o wymówienie sylaby [ze].
Podczas wymiawiania sylaby prawą dłoń dziecka umieszczamy na naszej krtani, lewą dłoń na jego krtani, uświadamiając w ten sposób dźwięczność głoski.
*Wymowę głoski [z] utrwalamy w sylabach:
- za, zo, zu, ze, zy
- aza, ozo, uzu, eze, yzy
- azo, azu, aze, azy
- oza, ozu, oze, ozy
- uza, uzo, uze, uzy
- eza, ezo, ezu, ezy
- yza, yzo, yze, yzu
- iza, izo, izu, izy, ize.
*Następnie w wyrazach w nagłosie (czyli z głoską [z] na początku wyrazu) np. zebra, zero, zamek, zupa, zabawa, zadanie, zegar itp.
4. Ćwiczenie utrwalające głoskę [z]. Rodzic czyta wyraz, a dziecko potwarza. Następnie dziecko koloruje obrazek.
5. Ćwiczenie grafomotoryczne na zakończenie - Zajączek Wielkanocny.
Pozdrawiam serdecznie! :)
* Źródło: J. Cieszyńska "Metody wywoływania głosek".