Dzień dobry kochani!
Zapraszam na wtorkowe zajęcia :)
Dzisiaj będziemy utrwalać poznaną głoskę [k].
Post o prawidłowej artykulacji tej głoski został opublikowany 21.04
Zaczynamy!
1. Ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe:
- warczymy jak motor,
- parskamy jak koń,
- malujemy językiem sufit i podłogę w buzi,
- oblizujemy językiem górne i dolne zęby,
- kląskamy (stukot koński),
- leżąc na brzuchu bierzemy głęboki wdech (nosem) i długi wydech (ustami),
- dmuchamy na wiatraczek.
2. Ćwiczenia ortofoniczne:
- naśladujemy tykanie zegara t-k, t-k, t-k, t-k (najpierw powoli, później coraz szybciej),
- naśladujemy cykającego świerszcza cyk-cyk, tyk-tyk, cyk-tyk,
- naśladujemy indyka gul, gul, gul; następnie wydajemy dźwięk jakbyśmy płukali gardło.
Ćwiczenie 1. Sylaby.
Poniższe sylaby należy wydrukować (lub napisać) i rozciąć. Kartoniki kładziemy napisem do dołu. Dziecko losuje kartonik. Zadanie polega na wymyśleniu słowa rozpoczynającego się na daną sylabę.
Ćwiczenie 2. - lizaki. Różnicowanie głoski [k] i [t].
Lizaki wycinamy. Rodzic czyta wyrazy: kosa, skała, tablica, tran, baton, bratek, bat, wtorek (Uwaga! Niektóre wyrazy zawierają obie głoski). Dziecko unosi lizak z głoską [k] jeżeli ją usłyszy, unosi lizak z głoską [t], jeżeli tę głoskę usłyszy.
Ćwiczenie 3. Spróbuj powtórzyć zdania:
- Kto tutaj tak tupie?
- To tata tutaj tak tupie.
- Aaa, to tata tutaj tak tupie.
Ćwiczenie 4. Wybierz dwa kolory kredek. Jednym kolorem otocz pętlą obrazek zaczynający się głoską [k], a drugim obrazek zaczynający się głoską [t].
Ćwiczenie 5. Chińczyk z głoską [k].
Będą potrzebne pionki i kostka do gry. Planszę drukujemy i gramy tak jak w klasycznego chińczyka.
Jedyna różnica to taka, że gdy staniemy na polu z sylabą, należy ją powiedzieć.
Pozdrawiam! :)