Czwartek, 14.05 - dzieci starsze

Dzień dobry starszaki! :)

Dzisiaj będziemy utrwalać głoskę [ż]. 😃

Ćwiczenia buzi i języka.
- liczenie językiem górnych ząbków,
- oblizywanie górnej wargi,
- malowanie podniebienia językiem,
- posyłanie całusków,
- naśladowanie rybki (układanie ust "w rybkę"),
- naprzemienne wypowiadanie samogłosek U - I.

Zróbcie kółeczko z drucika lub kartonu - robimy "ryjek" i przykładamy do ust tak, żeby zmieściły się one w otworze.

Pamiętacie, w jaki sposób prawidłowo powiedzieć głoskę [ż]?
Czubek języka znajduje się przy wałku dziąsłowym za górnymi ząbkami.
Ząbki są zbliżone, ale nie złączone.
Usta układają się "w ryjek".

Spróbujcie powiedzieć: ŻA, ŻO, ŻU, ŻE, ŻY, AŻA, OŻO, UŻU, EŻE, YŻY;
ŻABA, ŻONA, ŻUK, KORZENIE, MARZENA, PARZY,
ŻABA MARZENA MA MĘŻA ŻUKA.

Za każde poprawne powtórzenie należy się piątka! ✋

Kto dał radę? :)

To teraz będziemy ćwiczyć dalej głoskę [ż].

*1. Rodzic czyta zdania. Zadaniem dziecka jest klasnąć w dłonie, gdy w wymawianym zdaniu usłyszy sylabę [że/rze]. Po wykonaniu zadania, dziecko powtarza zdania za rodzicem.

Jerzy czyta wiersze Jana Brzechwy.
Andrzej ma czerwony grzebień.
Bożena wręcza dżokejowi róże.
Idę brzegiem rzeki nad morzem.
Na talerzu leżą czarne porzeczki.

2. Nazwij obrazki. Odpowiadaj na pytania poniżej.



3. Utrwalanie głoski [ż]. Różnicowanie głoski [ż] - [z].

- Rodzic czyta zdanie, dziecko kończy je nazywając obrazek.


- Połącz z zebrą obrazki, w których nazwie słyszysz głoskę [z], a te, w których słyszysz głoskę [ż] połącz z żabą.
**

- Wytnij i ułóż puzzle. Nazwij obrazki. Spróbuj ułożyć zdanie z każdym z przedmiotów.
**

Pozdrawiam serdecznie! :)


*R. Sprawka "Terapia logopedyczna głosek szeregu szumiącego. Scenariusze zajęć".
**H. Głuchowska, A. Tarczyńska - Płatek "Żebra czy zebra? Różnicowanie głosek Ż - Z". Mównica logopedyczna.