Gotowi na dzisiejsze zajęcia? :)
Zaczynamy!
1. **Ćwiczenia buzi i języka - gra planszowa. Plansze należy wydrukować i złączyć (można także grać na komputerze..:)).
Mogą Państwo także skorzystać z ćwiczeń artykulacyjnych, które udostępniłam we wpisie dla młodszych grup :)
2. Ćwiczenia oddechowe - udostępniłam w poprzednim wpisie dla dzieci młodszych. Tworzenie torów oddechowych.
3. Prawidłowa artykulacja głoski [cz].
*Utrwalamy wymowę głoski [cz] w sylabach:
- tsza, tszo, tszu, tsze, tszy
- atsza, otszo, utszu, etsze, ytszy
- atszo, atsze, atszu, atszy
- otsza, otsze, otszu, otszy
- utsza, utsze, utszo, utszy
- etsza, etszu, etszo, etszy
- ytsza, ytsze, ytszu, ytszo.
*Następnie w kolejnych sylabach:
- cza, czo, czu, cze, czy
- acza, oczo, uczu, ecze, yczy
- aczo, acze, aczu, aczy
- ocza, ocze, oczu, oczy
- ucza, ucze, uczo, ucz
- eczy, ecza, eczo, eczu
- ycza, yczo, ycze, yczu
- iczu, icze, icza, iczo, iczy
- acz, ocz, ecz, ycz, icz.
*Utrwalenie głoski [cz] w nagłosie (czyli z głoską [cz] na początku wyrazu) np. czubek, czapka, czas, czoło, czarny, czerwony, czapla, czekolada itp.
4. Ćwiczenia utrwalające głoskę [cz].
**
Pozdrawiam serdecznie :)
*Źródło: J. Cieszyńska "Metody wywoływania głosek".
**Źródło: E. Protasiewicz "Badacze CZ i DŻ. Zabawy logopedyczne".