Czwartek, 30.04 - dzieci starsze

Dzień dobry starszaki :)

Zapraszam na zajęcia!

1. Ćwiczenia buzi i języka - gra planszowa.
**

2. Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchamy na piórka, chrupki kukurydziane, waciki (urządzamy wyścigi),
- zabawy ze słomką: słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając powierzchni płynu, wydmuchujemy w wodzie dołek; robimy bąbelki,
- robimy powolny wdech nowem i wydech przez usta.

3. Prawidłowa artykulacja głoski [r]:


*Unosimy kilkakrotnie czubek języka do wałka dziąsłowego, aby unaocznić dziecku miejscie artykulacji. Wymawiamy wielokrotnie sylabę [da] z językiem umieczonym na wałku dziąsłowym za górnymi jedynkami. Polecamy wymawiać podwojoną spółgłoskę dda, ddo, dde, ddy.
Można także uzyskać wymowę [r] przekształcając głoskę [ż]. Podczas artykulacji przedłużonego [ż] małym palcem wprawiamy w drgania wędzidełko podjęzykowe.

*Utrwalamy wymowę głoski w sylabach:
- dra, dro, dru, dre, dry
- adra, odro, udru, edre, ydry
- adro, adru, adre, adry
- odra, odre, odru, odry
- udra, udre, udro, udry
- edra, edru, edro, edry
- ydra, ydre, ydro, ydru
- idra, idro, idre, idru, idry
- ra, ro, ru, re, ry
- ara, oro, uru, ere, yry
- aro, are, aru, ary
- ora, ore, oru, ory
- ura, ure, uro, ury
- yra, yre, yro, yru
- ira, iro, iru, ire, iry
- ar, or, er, yr, ur, ir.

*Następnie w wyrazach z głoską [r] na początku wyrazu np. rak, rok, radio, rower, ryba, ręka, rano itp.

4. Ćwiczenia utrwalające głoskę [r].

**

*** 

Pozdrawiam serdecznie! :)

*J. Cieszyńska "Metody wywoływania głosek"
** E. Protasiewicz "Tropiciele R. Blok zabaw logopedycznych"
***K. Dudziec, H. Głuchowska, A. Tarczyńska-Płatek "T i D na usługach głoski R. Utrwalanie głoski R po spółgłoskach T i D". Mównica logopedyczna.