Wtorek, 05.05 - dzieci młodsze

Dzień dobry dzieciaki!

Gotowi na zajęcia? :)

1. Ćwiczenia buzi i języka.
Wykonujemy takie same ćwiczenia jak lody.

Uśmiechamy się. Robimy smutną minkę.
Ćwiczenie robimy na zmianę.

Wypychamy lewy policzek, później prawy.
Wypychamy policzki na zmianę.
Wypychamy oba policzki na raz.

Przenosimy język z jedego kącika ust do drugiego.
Próbujemy dotknąć językiem nosa.

Liczymy językiem górne ząbki, następnie dolne.
Językiem "malujemy sufit w buzi" - dotykamy podniebienia,
"malujemy ściany" - dotykamy policzków od środka.

2. Ćwiczenia oddechowe.
Kulki należy wyciąć (zamiast kulek mogą być pompony, kawałki bibuły, wata).
Przenosimy za pomocą słomki kulki lodów do wafelków dzieci.


3. Prawidłowa artykulacja głoski [l].


*Podczas wymawiania głoski [l] wargi mają układ neutralny, jak podczas artykulacji samogłoski a. 
Czubek języka jest wzniesiony do góry i przylega do wałka dziąsłowego (za górnymi jedynkami). 

*Wymowę głoski [l] utrwalamy w sylabach:
- al, ol, ul, el, il, yl
- la, lo, lu, le
- ala, olo, ulu, ele
- alo, alu, ale
- ola, ole, olu
- ula, ul, ulo
- ela, elo, elu
- ila, ilo, ilu, ile
- yla, ylo, ylu, yle.

*Następnie w wyrazach z głoską [l] w wygłosie (czyli z głoską [l]  na końcu wyrazu) np. bal, ból, gil, gol, ul, motyl, sól itp. Utrwalamy w wyrazach z głoską [l] w nagłosie np. las, lok, lód, lek, lala, lato, lody itp.

4. Lolek lubi lody - ćwiczenie utrwalające głoskę [l]. 
Drukujemy i wycinamy lub rysujemy i wycinamy.




Warianty wykorzystania:
1. Losujemy z woreczka lody i dajemy Lolkowi. Dziecko powtarza za Rodzicem lub samodzielnie odczytuje napis.
2. Tworzymy legendę – szyfr smaków. Umawiamy się, że LA oznacza smak truskawkowy, LO – czekoladowy, LU – ciasteczkowy, LE – smerfowy, LI – malinowy… A potem wylosowany lód kolorujemy zgodnie z ustalonym kodem!
3. Lolek jest głodny, chce dwa lody na raz! Układamy w jego łapce dwa lody, po czym zadaniem dziecka jest powtórzenie lub odczytanie sekwencji dwóch sylab.
5. Ćwiczenie utrwalające głoskę [l] w wyrazach - kolorowanka.


6. Ćwiczenie grafomotoryczne - lody.



Pozdrawiam! :)

*J. Cieszyńska "Metody wywoływania głosek"