Dzisiaj będziemy utrwalać głoskę [sz]! 😃
Zaczynamy!
1. Ćwiczenia buzi i języka.
Rodzic czyta opowiadanie i umawia się z dzieckiem, że będzie włączało się do opowiadania we wskazanym momencie i w określony sposób.
*"Łakomczuszek"
Szymon bardzo lubi smakołyki. Dziś mama podała mu budyń waniliowy z sokiem malinowym. Chłopiec radośnie się uśmiechnął (rozciąganie ust w szerokim uśmiechu) i kilka razy ucałował mamę (cmokanie ustami). Z apetytem zabrał się do jedzenia (układanie języka w kształt łyżczeki i unoszenie go do górnego wałka dziąsłowego, przełykanie śliny z uniesionym do podniebienia językiem). Część budyniu została w kącikach ust, z zapałem więc sięgał tam językiem (przesuwanie języka od prawego do lewego kącika ust). Budyń był bardzo smaczny. Po zakończeniu jedzenia Szymon oblizał usta (przesuwanie czubkiem języka po górnej i dolnej wardze) oraz klasnął w dłonie z entuzjazmem (uderzanie szerokim językiem o podniebienie górne). Już marzy o kolejnych smakołykach.
2. Zabawa oddechowa "Fruwające piórka".
Potrzebne będzie papierowe lub naturalne piórko.
Kładziemy piórko na otwartej dłoni przysuniętej do ust. Przypominam o prawidłowym torze oddechowym (wdech nosem, wydech ustami). Próbujemy zdmuchnąć piórko.
Następnie spróbujcie zdmuchnąć piórko strumieniem powietrza wydychanym podczas wyrazistej artykulacji głoski [sz] na długim wydechu.
3. *Ćwiczenie utrwalające głoskę [sz] we wszystkich miejscach artykulacji.
Najpierw rodzic nazywa każdy obrazek, a dziecko powtarza.
Następnie pokazuje wybrany obrazek, a dziecko samodzielnie je nazywa (bez wzorca słuchowego).
2. **Ćwiczenie utrwalające głoskę [sz] w każdym miejscu artykulacji.
Zaznaczanie miejsca artykulacji głoski [sz].3. Do której szuflady włożysz....? Różnicowanie głoski [s] i [sz].
Szuflady i ubrania należy wyciąć.
Pozdrawiam serdecznie! :)
*R. Sprawka "Terapia logopedyczna głosek szeregu szumiącego".
**H. Głuchowska, A. Tarczyńska - Płatek "Szale czy sale. Różnicowanie głosek sz-s". Mównica logopedyczna.