Wtorek, 12.05 - dzieci młodsze

Dzień dobry kochani :)

Zaczynamy dzisiejsze zajęcia!

1. Ćwiczenia artykulacyjne. Robimy takie same miny jak potworki poniżej.
***

2. Ćwiczenie oddechowe "Wiatraczek".
Rodzic czyta wierszyk, a dzieci po każdej zwrotce nabierają dużo powietrza (koniecznie nosem!) i wymawiają głoskę [w] lub [f] raz głośno, raz cicho (zgodnie z treścią zwrotek).
**

Wietrzyk wieje mocno na wiatraczek mały,
żeby mu się skrzydła szybko obracały.

Gdy lekko zawieje, choć skrzydłem porusza,
jednak do obrotu wolnego go zmusza.

Teraz wieje silniej na wiatraczek mały,
by znów jego skrzydła szybciej wirowały.

Gdy lekko zawieje, choć skrzydła porusza,
jednak do obrotu wolnego je zmusza.

Gdy zawieje silniej, wiatraczek wiruje,
szybko skrzydełkami dumnie wymachuje.

Bardzo prosty wniosek z ćwiczenia wynika,
wie już o nim Ola, Maciek, Dominika.

Kiedy wszystkie dzieci mocno tak dmuchały,
to skrzydła wiatraczka szybciej wirowały.

Ale kiedy dzieci dmuchały leciutko,
wirował wiatraczek długo i wolniutko.

Wniosek jest więc taki: prędkość wirowania
zależy z pewnością od siły dmuchania.


3. Prawidłowa artykulacja głoski [w].


My skupimy się dzisiaj na głosce [w].

*Zagryzamy dolną wargę górnymi siekaczami, aby uzmysłowić dziecku miejsce artykulacji głoski. Potem nieznacznie opuszczamy żuchwę, tak by między górnymi siekaczami a dolną wargą utworzyła się niewielka szczelina. Wymawiamy sylabę [wa] - podczas wymawiania prawą dłoń dziecka umieszczamy na naszej krtani, uświadamiając dziecku dźwięczność głoski.

*Głoskę [w] utrwalamy w sylabach:
- wa, wo, wu, we, wy
- awa, owo, uwu, ewe, ywy
- awo, awe, awu, awy
- owa, owe, owu, owy
- uwa, uwe, uwo, uwy
- ewa, ewo, ewu, ewy
- ywa, ywo, ywa, ywu.

*Następnie w wyrazach z głoską [w] w nagłosie np. wałek, wózek, wata, woda, wyspa, włos itp.

4. "Rycerze przestworzy" - utrwalenie głoski [w] w sylabach.
Pomóż znaleźć bohaterom ich kometę - każda jest podpisana imieniem właściciela. Gdy odnajdziesz parę - wymawiaj imię bohatera.
Narysuj buzie rycerzom, pokoloruj.



5. Powiedz to w taki sposób.
Obrazki poniżej wycinamy, kładziemy obrazkiem do dołu. Rodzic wymyśla słowo zaczynające się na głoskę [w]. Dziecko losuje obrazek - jego zadaniem jest powiedzieć to słowo w taki sposób, jaki jest na obrazku.

***

6. Kolorowanka z głoską [w]. Gdy powiesz dobrze słowo, kolorujesz obrazek :)


Dziękuję za dziś! Pozdrawiam! :)

*J. Cieszyńska "Metody wywoływania głosek"
**A. Kiepiela - Koperek "Głoska, sylaba, słowo. Scenariusze zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym".
***Rysopisy dla blizejprzedszkola.pl